Zoo

Kvallen igar var verkligen en hojspunkt, vi fick mata elefater, hjortar och en orangutang. Sen ta bilder med ormen (som ni fick se en skymt av), en krokodil eller alligator (haft heta diskussionen om detta vad som ar minst, det var en liten iallafall) och en sun-bear. De bilderna kan jag ju tyvarr inte dela med mig av, men det var iaf superkul. Vi var pa night-zoo, alltsa dar pa kvallen och fick guided tur runt zooet, animal-show, fire-show och fantastisk god mat! Lars var supernojd, det var ju buffe!

Hakan - Vi drar over till Kutasidan imorgon igen, dock lite utanfor den har gangen, och blir kvar dar tills vi aker om en vecka. Dar ska det vara bra surfning, kanske den basta. Sa vi tankte forsoka oss pa att testa det atminstone. Ska bli skitkul! Trakigt med pissvadret. Forsok se till att det ar vitt tills vi kommer hem iaf ;)

Mamma Eva - Lars tyckte det var bra att du gillade haret, och att det inte blev samma reaktion som nar han klippte Hakan! Vi har klarat oss hyfsat bra fran att branna oss, bara litegrann har och dar, men det har gatt over ovar natten. Sa ingen storra fara an, och vi fortsatter att vara forsiktiga. Hoppas du ar battre fran sjukan! Synd att du inte kunde vara med pa festen. Kram

Kvällsnöjet

5 av 5 toasters!
Bali zoo!
Buffé, elefanter och sååå mycket annat!
Underbart!

Befriande

Lars klippte sig fint igår, tror tyvärr han höll på att gå åt av svettningar. Så det var underbart, för både han och mig.

Bali, Sanur

Tillslut hittade vi fram till en sovplats, med ac, varmt vatten, pool osv. Guldvart! Dock lite over var budget, 140 kr/pers inkl. frukost. Inte sa jakla dyrt kan man tycka kanske, OCH det ar vart det! Skooont!
Igar kakade vi god mat pa en thai-restaurang, maste medge att thaimaten ar mycket battre an den indonesiska! Sa just for matens skull ska det bli underbart att avsluta med nagra veckor i Thailand.

Vi blir kvar har i en natt eller tva tror vi. Har just atit en kanongod frukost med farsk frukt, apelsinjuice, pineapple-pancake och te! Mums. Vi ska nu ga pa en statsvandring, vi tror dock att det mesta ar stangt idag da det ar nagon hogtid har. Men har fatt hum om en golfbana, kanske hittar vi oss fram till den!

Hoppas ni alla i Staffansson-klanen hade en kanonkvall igar,
speciellt Tommy och Linn!
Vi tankte pa er!
Kramar

Ny stad!

Befinner oss nu i Sanur på Bali, sitter på donken, helt underbart faktiskt! Ska se om vi hittar någonstans att övernatta.

Gili Trawangan

Vi gick upp på berget igår, kan tyvärr inte visa några bra bilder från telefonen. Men det var fint, där kunde man se över till de två andra öarna också. Gili Trawangan, som vi är på nu, är inte speciellt stor, och ändå den största. Du kan googla pappa så ser du! :)

Vi gick en annan väg ner från berget igår, och kom in i "byn". Paradiset har också sin baksida. Jag kan inte förstå hur det kan vara så skitigt och jäkligt överallt... Runt om, där turisterna (vi) håller hus är det jätterent och lyxigt, sen när man kommer in ligger det skit överallt och de bor i små hyddor. Svårt att förstå, trots att man ser det med egna ögon!

På tal om det kom jag att tänka på hur underbart bra jag har det när jag sitter hemma en fredagskväll med hela familjen, morfar och farfar och äter god mat och dricker vin! Hoppas ni kikar in ibland morfar och farfar och att det är bra med er. KRAM!

Dagens utsikt!

Sista dagen på Gili-öarna! Åker båt till Bali imorgon igen, hoppas havet är lite lugnare än sist!

Indonesien

Skickar en hälsning från stranden idag. Klockan är 14.00, eftermiddagssol och härligt varmt i skuggan. Det är inte ens skönt att ligga i solen, föööör varmt!

Igår tog vi en promenad runt ön, vet fortfarande inte riktigt hur långt det är, men det tog ca. 1,5 h. Efter det ett hårt träningspass på rumsgolvet! Inget fel med att träna på semestern, snarare helt underbart! Skulle få spratt av att bara ligga här helt stilla ;) Idag ska vi gå upp på den enda lilla knöl (tror inte man kan kalla det berg) som finns här, med fin utsikt över ön, sägs det. Men vi väntar lite till, blir för varmt annars.

Lämnade in en tvätt innan vi gick ner hit, förbereder oss för att flytta på oss. Nya äventyr väntar, på lördag! Det blir nice!

Kram på er!

Glassbilen

Paradise

SOL!

Har ar det bara sol, sol och sol! Nagra moln skymtar val borta vid fastlandet ibland. Det har blast nagra dagar nu, och inte minst igar! Den dagen vi var ute pa snorkeltur!!!!! Det var INTE kul! Men vi overlevde, sa det var bra anda, och fiskarna var precis lika vackra som innan (skoldpaddorna med for den delen, igar fick vi se en STOR!).
Annars tar vi det mest lugnt! Blir kvar i nagra dagar till innan vi aker vidare, svart att lamna det har, underbart skont utan trafiken! ;)

Mamma Eva - Vad skont att Molly forgyllt nagra timmar av din dag, hon ar val en riktig solstrale hon. Lars halsar tillbaka! Kom ihag att betala hans telefonrakning. Kram fran oss!

Elenore - Det basta som finns ar att se morfar busa med Linus ;) Vart blir ni i jul?

Alla andra - Puss och kram!

Solnedgång

Idag tog vi en promenad på andra sidan ön för att beskåda solnedgången!
Mycket vackert!

Imorgon har vi bokat snorkeltrip runt Gili-öarna!

Strandhäng!

Aftercykel

Cykelturen

Fredagsmyset

Kvar pa Gili, och det blir vi nog i alla fall en vecka till.

Fredagsmyset den har veckan bestod av en massa!! Forst hyrde vi oss en varsin cykel, och gav oss pa att cykla runt on. Nar vi trodde att vi var ungefar halvvags stannade vi och at lunch, det var mycket valbehovligt da solen gassar och graderna ar uppe i 40 varje dag. Bara de att ge sig ivag och cykla var en bragd, det kande jag minst sagt igar kvall!

Nar vi atit upp var lunch, hoppade vi upp pa cyklarna och efter 500 m var vi visst pa samma sida av on som vi startade pa. Med andra ord hade vi Ingen som helst koll pa vart vi var, men kul hade vi! Nar vi kommit tillbaka till vart rum lamnade vi av lite grejer for att vykla ivag och snorkla. Det kan ha varit bland det basta jag gjort, HELT FANTASTISKT! Att simma runt och se allt liv som finna under ytan var verkligen haftigt, en massa olika fiskar i alla regnbagens farger, koraller av olika slag... och bast av allt! Skoldpaddorna vi fick aran att se! En var riktigt stooor, och simmade upp 10 m framfor oss och tog luft!

Efter det var vi helt slut!! Varmen ar fantastisk, har ute pa on blaser det nastan jamt, sa det ar kanon! Forsoker att inte vistas ute i solen mitt pa dagen, for da kanner man verkligen hur farlig den ar! Idag lag vi lite i skuggan och laste pa formiddagen, senare tar vi det bara lugnt. Spelar kort, Yatzy, laser bok, det vi oftast gor! ;)

Imorgon ska vi nog forsoka ta oss ut pa en snorkeltur med bat.
Det kanske kan bli annu haftigare?

Kram pa er alla!

Beeeeee

Att ha dålig fantasi när det gäller kategorier... Men det är kul att vakna 5.00 varje morgon av böneutropen, eller inte alls! Idag har vi legat i skuggan och tagit det lugnt och läst lite, nu är det eftermiddag här och snart ska vi hyra en cykel och cykla runt lite på ön.

Snorklingen igår var fantastisk!!! Så många fina fiskar, vi funderar på att ta en snorkel-tur någon dag med en båt för att få se ännu mer!! :)

Ville egentligen bara önska min fina kusin grattis på 30-års dagen!! Hoppas du får en underbar dag! Hoppas allt är bra med er! Kram på er! <3

Lyx

- Frukosten levererad till hotellrummet!

Frukosten är väl egentligen bara värd de 170 kr vi betalar för att bo + frukost. Enda nackdelen att det inte är sötvatten i kranarna, utan saltvatten där vi bor nu. Men vi klarar oss fint, riktigt fint boende annars!

Bilder

Försöker med en bild till idag då!

Hoppas det funkar!
Kul att du kikar in pappa, och alla ni andra också förresten! :) Finns ingenting att klaga på nu, skönt att slippa kånka runt på alla väskor och stanna här ett tag. Får se hur länge vi stannar, enda planen vi har är att flyga till Filippinerna den 6 nov från Bali, eftersom vi var tvungna att ha en resa ut ur Indonesien för att få åka hit!

- Snorkling på G

Lovely!

Jag försöker lägga upp bilder lite titt som tätt när vi har wifi, ibland går det, oftast går det inte... Så njut av de bilderna som lyckas komma upp! ;)

Nu har vi lyxet att ha wifi i solkuddarna alldeles nere vid stranden! Lars är precis och hyr ett varsitt snorkelset, så nu ska vi upptäcka vad som finns under ytan! Ska tydligen vara magiskt. Det är magiskt att bara ligga här på kudden, surfa lite, läsa lite bok, höra vågorna, dricka vatten, se en klarblå himmel och njuta!

Lombok, Gili Trawangan

Nu har vi hittat paradiset, på riktigt!
Här kan man verkligen inte klaga, strålande sol, vita stränder, turkost vatten, underbar snorklig, ingen trafik, hästar med vagn osv....
Ja, ni hör ju! Helt underbart!
Vi är bara rädda för solen, speciellt jag efter förra året super brända kropp i Barcelona. Så vi går sakta men säkert fram! Vilket är behövligt! Så det är inte att klaga på! Skuggan är MINST lika bra (tom bättre!!)
Idag träffade vi på Korssjön, Ola, Patrik, Halvars och Toni på ön! Kul att se lite kända ansikten, SKÖNT att se turister, faktiskt ;)

Lars är nöjd, han har precis käket en fisk som inte finns någon annan stans på hela jorden! Mycket god!!

Magarna är bättre, boendet är bättre, allt är bättre här!

Kan ju tyvärr inte lägga in några bilder från systemkameran, och tar desto mindre bilder på mobilen, så försökte ta en bild på mobilen på kameran! Här är resultatet, gårdagens fina solnedgång:

Toalett

Vår fina toalett i sunkboendet!
Haha! Backpacker livet levererar...

Snart får ni ett härligare inlägg! ;)

Lombok, Senggigi

Forsta natten vi stannar pa ett stalle, pga av magen, inte sa kul. Men det hade man ju nastan raknat med. Imorgon aker vi vidare mot Gili-oarna. Det ska bli skont som sjutton! Forhoppningsvis blir vi dar nagra dagar och hittar ett fint stalle :) Hittade en "kompis" pa hoteller, han kommer harifran, men hade haft flickvan i Goteborg i tva manader, sa han hjalpte oss att fixa skjuts och bat ut till Gili imorgon! Det blir harligt! Nu ska vi kolla vidare om vi hittar na fina bungalows att bosatta oss i en vecka eller tva! Ar fortfarande varmt ;)

Kram pa er alla!

Förlåt!

Men faaaaan vad varmt det är!!!!
Jag vet att jag inte borde klaga, men ett mellanting vore ju på sin plats!
Tar flyget till Gili-öarna nu för 200 kr, vi orkar inte med city, avgaser och äckliga myror i sängen.... Hej Bungalows och vita stränder, nu kommer vi!

Balis flygplats!

Bali, Kuta

Vi lever! Befinner oss nu på Bali! Klockan är 21.30 här, det är 29 grader. Ganska gött! Bor på ett äckligt rum inatt för 50 kr, i bästa fall överlever vi utan fysiska skavanker. Funderar på Gili-öarna :)

Puss!

Mat!

Nere i receptionen verkar det funka med bilder, vi ska gå ut och ta en majskolv och ett grillspätt innan kvällsträningen (har 4 varierade övningar vi ska försöka köra varje kväll).

Bild 1: Matstånd på Khaonsan Road, finns hur många som helst.
Bild 2: Tuk Tuk! ;)

Kaohsan road

Gör ett nytt försök med ett litet inlägg från appen, eftersom jag inte vet när vi har tillgång till wifi nästa gång... Såg att det blev 4 inlägg igår visst ;) Inte så bra! Men det är sånt som händer.

Några bilder blir det tyvärr inte heller. Kanske någon annan stans, här är internetet alldeles för kasst! Synd nog hade jag tagit 15 bilder från flyget, några helt fantastiskt fina över Istanbul, där vi mellanlandade. Som jag sen råkade radera när jag skulle göra en Asien-map i iphonen. Men vi hinner nog ta många fler :)

Ikväll blev det fotmassage. Imorgon reser vi ner till Bali, sen jobbar vi oss nog uppöver! Uppstigning 6.00. Det blir nice! Vi får se när nästa inlägg blir!

Hoppas det är bra med er alla!
Puss!

Bloggproblem

Fick en stund over pa datan nere i receptionen
sa tankte passa pa att skriva en rad eller tva.

Flygresan gick sa bra det bara kunde. Bara nagra sma forseningar som var valbehovliga. SEN nar vi kom fram till Bangkok, hade vi mest bara kul at oss sjalva. Hade man varit smart hade man ju tagit taxi till hotellet, det ar ju anda ratt billigt (och smidigt), men nej. Vi skulle aka flygtag, mitt in i centrum, och sedan ta taxi. Vilket tillslut blev tuk tuk (forlat hakan), men kul (och forbannat laskigt emellan at) var det!!! Men det var ocksa en upplevelse i sig! KUL alltsa! Forsta timmen ver mest orovackande, de andra timmarna har varit desto battre.

Vi tar oss nog mer soderut redan pa lordag! Storstadslivet bjuder pa harliga upplevelser, men det ar mycket annat som lockar.

Puss pa er!!

Bangkok

Snacka om att det krånglar.
kom in på en annan svensk blogg när
jag gick in på appen, som gissningvis är i närheten!
Vi lever i alla fall och är framme!

Bangkok

Snacka om att det krånglar.
kom in på en annan svensk blogg när
jag gick in på appen, som gissningvis är i närheten!
Vi lever i alla fall och är framme!

Arlanda

På Arlanda, Lasse lugnar nerverna med en fiskmås-öl (eller vad han kallar det, för er som förstår) ;)

Det här blir sista inlägget innan vi lyfter, hörs i Bangkok nästa gång. Förhoppningsvis!

Puss

Stockholm

Emma är snäll och lagar lunch till oss innan vi ska dra oss mot Arlanda. Nuuuuu är det nära alltså!

Flyget går 17.35. 4.5 timme kvar på svensk mark! Skööönt med värme! Äntligen!

Mora

Man hinner med allt bara man vill. En snabbvisit hos Tommy, Linn och Theo innan tåget från Mora var pricken över i:et! Nu hann vi med att träffa alla innan vi åkte, skönt! :)

Nu väntar ett dygn i Stockholm hos L:s äldsta bror med familj också. Härligt härligt!

Precis så kallt som det ser ut att vara är det också. Snart kanske jag åtminstone slipper frysa :)

Laddning

Nu är det uppladdat och klart för avfärd här. Har lämnat lilla Idre för Älvdalen ett dygn, imorgon åker vi vidare mot Stockholm ett dygn innan flyget lyfter mot värmen på onsdag kväll!

Underbart.

Packningslista

4 timmar kvar i lilla Idre.
Detta är vad jag har packat ner i säcken.
Bara grejerna kvar, och det är ju betydligt fler ;)

Sängen

Försöker verkligen njuta av min sista natt själv i min egna säng.
Skön är den! Men ska bli helt okej att få längta efter den också!
Dagen idag har minst sagt varit omtumlande, jag beskriver den så kortfattat jag kan
(förmodligen väldigt osammanhängande också):

Lars skulle hämta sin trasiga bil i Norge med Daniel och en trailer, när dem kom fram hade L glömt nyckeln (35 mil enkel väg), krossade en ruta, fick upp dörren efter mycket om och men, då var rattlåset i och handbromsen hade låst sig. Försökte dra upp bilen, men hjulen var snea, alltså förgäves. En kompis kom och mötte dem på halva vägen och lämnade nyckeln. Daniel fick lov att åka hem, för han ska upp och jobba tidigt imorgon. L vände (igen) och skulle hämta bilen själv, bilen han då körde började koka mitt på motorvägen. Jonas körde från Gardermoen med vatten och var snäll att vända trailern åt L. Nu är stackarn på väg hem, med en tom trailer, 15 timmar senare.

Och vi har 2.5 dygn kvar i Sverige.
Livet är ju bra spännande sådana här gånger.

Jag har i alla fall packat klart det mesta,
och fällt några fina tårar, fått en puss på kinden av lillasyster osv...
Fint!

Men den fina berättelsen säger jag godnatt för idag!
På återseende imorgon!

(Upptäckte just att jag måste byta storlek på bilderna från mobilen, ber om ursäkt ;) )

Middag

Gosemiddag med mina fina vänner igår, idag står pappersfix, packning och förberedelser i alla dess former på schemat :)

Tycker om er så mycket!

Sovmorgon

Mysmorgon inne hos lillasyster idag, mysigt som sjutton. Snart ska vi gå upp och äta vår sista frukost tillsammans innan jag åker, ännu mer mys. Börjar bli på riktigt detta nu. Från att vara en liten plutt till att komma ut i stor världen... Men äntligen! Det ska bli så himla kul!

Jag fick ett tips av min bästa barndomsvän, som var i Asien förra året, om den här boken:

Det är verkligen en guldgruva! Där i står allt, om man skulle behöva. Grym!!
Allt från hur man tar sig mellan olika länder på bästa och billigaste sätt, till vilken mat som är bäst i vilken stad, till hundratals olika sevärdheter och utflykter. Sen är ju självklart det grejen med det hela, men som sagt, grym om man behöver den.

Höst

Det var tur, skönt och underbart att hinna med det allra finaste av hösten. Nu ska det bara bli härligt att komma iväg och njuta av varje sekund vi har på vår resa! Det är trots allt en lite tråkigare tid framför oss här i Sverige nu, speciellt när alla fina färger börjar försvinna från vårt vackra höstlandskap.

När vi kommer hem igen hoppas vi på att snön ligger vit och fin, och att det riktigt biter i kinderna när man går ut genom dörren! Det är så härligt!

Jag har förresten, lagom till jag kommer hem, när jag nu kommer hem.... fått jobb! Den arbetsgivaren klagar man inte på, jag blir på vildmarksnästet i vinter och ser riktigt fram emot det också!

Härliga och spännande tider framför mig nu!
Nu ska jag lägga krut på att leva i nuet!
Det är det bästa!

Hockey

Bra! Sitter och svär för att dem sänder SPEEDWAY istället för hockey på P4, 2 kvällar i rad dessutom! Tur att vi slipper detta problem om en vecka, mer synd att missa en del av denna härliga hockeysäsong! Men sånna kommer det många fler av.

Idag tog vi sista golfrundan för den här säsongen, tror jag ;) 14 hål blev det i Mora, för att hinna med allt vi skulle hinna med. Nu är vi på väg till Idre för sista gången på många veckor.

Förresten, vi har bokat med oss på en golfresa till Portugal i maj med en massa sköna människor :)

Ryggsäck

Nu har vi hittat en varsin perfekt ryggsäck och sitter och försöker tippa hem en extra slant att kanske ta sig till Filippinerna för .... vem vet ;)

Skrivet i eftermiddags, appen funkade inte riktigt som jag ville ;)